دانش آموختۀ کارشناسی ارشد باستان شناسی اسلامی از دانشگاه تهران
چکیده
در آغاز قرن هفدهم، ژاپن تحت حاکمیت خاندان تکوگاوا و رژیم جدید باکوفو بیش از صد و پنجاه سال جنگ داخلی را پشت سر گذاشته و وارد دویست و پنجاه سال صلح عصر اِدو شد. این دورانی است که برای یکصد سال کشور در هر زمین های رشد کرده و یک رنسانس بومی رخ داد. با رشد ثروت بالطبع هنر و آموزش نیز رشد کردند، به عبارت دیگر هنر و بینشی به مراتب مردمی تر شکل گرفت که به خلق هنر اوکی یوئه که لحظات این دنیا را به تصویر می کشد منجر گردید. از آنجا که ژاپن سیاست ساکوکو یا درهای بسته را اجرا میکرد پس از این زمان تحولات و رشد اجتماعی به چرخش و عدم تحرک منجر گردید اما جامعه ژاپن آمادگی تحولات جدید میانه قرن نوزدهم را داشت که به عصر میجی موسوم است. پرسش در اینجا مطرح میشود که طی تمام این مدت هنرمندان اوکی یوئه چه تأثیری از تحولات، شیوه های زندگی و عقاید اجتماع خود گرفتند که آنان را به نمایش گذاشته و باعث شناخت ما از دورۀ مورد نظر شدند. ازاین رو آثار نقاشی اوکی یوئه ماده فرهنگی اول در بررسی عصر اِدو-میجی در مقاله حاضر هستند. مقاله اینطور نتیجه گیری نموده که رابطه اوکی یوئه با جامعه یک برهمکُنش کامل فرهنگی بوده است.
[1]. رژیمی که در آن شُگون یا فرمانده اعظم با قدرت اداری یک نخستوزیر به امور رسیدگی میکند از این رو اشتباهاً شگونی ترجمه میشود.
کشاورز, سید بنیامین. (1399). بررسی باستان شناختی مشخصههای فرهنگی ژاپن عصر اِدو و دورۀ گذار بر پایۀ باسمههای اوکییوئه. باستان پژوه, 19(24), 43-58.
MLA
سید بنیامین کشاورز. "بررسی باستان شناختی مشخصههای فرهنگی ژاپن عصر اِدو و دورۀ گذار بر پایۀ باسمههای اوکییوئه", باستان پژوه, 19, 24, 1399, 43-58.
HARVARD
کشاورز, سید بنیامین. (1399). 'بررسی باستان شناختی مشخصههای فرهنگی ژاپن عصر اِدو و دورۀ گذار بر پایۀ باسمههای اوکییوئه', باستان پژوه, 19(24), pp. 43-58.
VANCOUVER
کشاورز, سید بنیامین. بررسی باستان شناختی مشخصههای فرهنگی ژاپن عصر اِدو و دورۀ گذار بر پایۀ باسمههای اوکییوئه. باستان پژوه, 1399; 19(24): 43-58.